torsdag 31 juli 2014

Expedition Abisko - Epilog

Efter förra inlägget trodde ni att det var slut eller hur - men här kommer några ord om allt man lär sig som premiärvandrare. Vad var det som saknades och vad tog man med i onödan...

Kläder
Byxor - Jag ska skaffa ett par vettiga vandringsbyxor inför kommande expeditioner. Nu sitter jag med hundratalet smårispor och tiotalet djupare sår över skenbenen efter att ha gått i kortbyxor genom snårskog för länge. När jag tröttnade på det så hade jag regnbyxor på mig, men herregud så varmt och svettigt DET blir. Nej - ett par långa byxor som andas får det bli.

Kängor - Med våra vägval hade vi ju behövt högre kängor för att klara sankmarkerna, annars är jag i huvudsak nöjd med mina några år gamla Viking Genesis Track GTX. Dom passar mig som har breda och höga fötter. Det hade förstås inte varit så dumt att ha extra sulor med sig, för nu var stundtals både kängorna och vadarskorna helt dyngsura samtidigt.

Merino - Man kan inte överskatta kläder i merinoull. Jag gick och svettades i ett enda linne och ett par strumpor i flera dagar och dom doftade fortfarande nytvättat efter det. Nästa gång ska jag ha fler än ett plagg av varje sort, men jag ska definitivt välja en annan färg än svart, som funkar som en magnet för myggor.

Utrustning
Oj, som vi saknade vandringsstavar. Innan trodde jag att det var något för posörer eller pensionärer men nu har jag förstått att det är absolut nödvändigt för att korsa vattendrag utan att riskera livet.

Någon sorts rep hade varit bra att ha i brist på stavar. Det kanske också får följa med nästa gång.
Mat
En bra idé är att förbereda måltiderna innan genom att mäta upp makaroner, röda linser, couscous, eller vad man väljer, i färdiga portionsmängder, så att man snabbt och lätt kan starta matlagningen och så att man inte släpar med sig för mycket i onödan.

Jag hade ganska stor nytta av powerbars, nötter och isotoniska sportdrycker. Nästa gång ska jag definitivt ha med mig mer snabbenergitillskott.

Fotoutrustning
Nu hade jag med mig ett par kilo kamerautrustning. Det var lite väl mycket, och ändå saknade jag en del. Nu hade jag ett kamerahus, en vidvinkelzoom för att ta imponerande landskapsbilder och en telezoom för att ta imponerande närbilder på fåglar och djur.

Problemet var att det var för tungt och svårt att ha kameran framme medan vi gick, så jag tog egentligen bara bilder när vi stannat och jag kunde ta av mig ryggsäcken. Dessutom saknade jag ett normalobjektiv. Så det blev i princip inga roliga actionbilder från hela vandringen.

Nästa gång funderar jag på att antingen ha ett enda objektiv - en superzoom - typ 28-300 mm, och ett vettigt bärsystem så att jag kan ha kameran framme hela tiden. Eller också komplettera systemkameran med en liten kompaktkamera som jag har i ryggsäckshölstret.
 Dags att säga adjö till Abisko för den här gången (bilden är tagen från berget Njulla strax intill).

En sista bild på Lapporten nerifrån båtbryggan vid Torne träsk får avsluta rapporteringen från Abisko för den här gången.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar