torsdag 7 augusti 2014

Getingsommar

Eller - nej det har det ju faktiskt inte varit - jag har bara sett någon handfull på nära håll i år. Men på tal om getingar och nära håll så märker jag att jag aldrig publicerat bilden som blev resultatet av mitt focus-stack-projekt förra hösten.

Focus-stack är alltså att ta massor av närbilder på något och sen slå ihop dom till en enda i lämplig programvara, för att få skärpa över större del av bilden än vad dom är möjligt i en enda exponering.

Så här blev det:



Och om man zoomar in på huvudet så kommer man så här nära:




För er teknikintresserade kan jag avslöja att jag använde Canon 5d mk III, Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1, Raynox dcr-250, Meike Speedlite MK-580, hemgjord diffusor för att rikta blixten och placerade allt på en makrosläde. Sen slog jag ihop de nästan 50 bilderna i freewaren CombineZM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar